måndag 14 juli 2014

Ile Maurice - Mauritius


Oh my God, vilket ställe vi är på!
Jag kan faktiskt varken med ord eller bilder beskriva detta paradis vi har hamnat mitt i, men visst är det nog ett paradis på jorden. 


Vi tog flyget över igår. Från La Réunion till Mauritius, en liten tripp på strax under timmen och lever nu hotelliv i några dagar. Mauritius är något som endast funnits i mina drömmar tidigare (Réunion visste jag inte ens fanns innan Oktober förra året) och vi bestämde oss rätt tidigt för att om vi ändå ska åka dit så ska vi göra det ordentligt. Det vill säga köra lyxspåret så långt det bara går.

Femstjärnigt hotell har vi bokat in oss på. Beläget precis vid stranden och nej det finns faktiskt ingenting att anmärka på, inte alls, jo det skulle vara priserna kanske men "thats the name of the game" om man åker hit antar jag.


Den stranden är kritvit, havet turkost och allt är precis så som en paradisstrand ska vara. Vi bor på ett hotell som heter Trou aux Biches Resort & Spa, beläget precis i strandlinjen och vi har en minisvit på strax över 90 kvadrat med ett stort eget rum till barnen, stora ytor, flera badrum och en utedusch, såklart utan insyn. 

På stranden finns supermycket aktiviteter att göra vilket är jättebra när man har barn och allt ingår i hotellbokningen. Man kan åka vattenskidor, segla minikatamaran, paddla kajaker, åka ut och snorkla och väldigt mycket mer så vi testar och roar oss med vattensporter så mycket vi bara orkar.


I morse när vi kom ner till stranden fick vi höra att det fanns delfiner precis utanför revet, vilket tydligen inte händer varje dag, och det lät ju ruskigt spännande och något man bara måste se. Vi fick tag på en båt ut och visst, där ute fanns de och det var så galet mäktigt att se att jag nästan blev tårögd första gången de på rad var uppe vid ytan och buktade sina blanka ryggar.
Vi fick snabbt på oss cyklop och snorkel och hoppade i mitt bland dem och den upplevelsen jag hade när jag snorklade bland ett tjugotal delfiner, stora som små hamnar nog bland toppen av upplevelser. Oj vilken känsla.


Där bakom palmerna ligger vårt lyxiga hotell.


Ja, vad ska man säga. Viket ställe och vilket äventyr som bara fortsätter och fortsätter. Jag är så glad att vi bestämde oss för att göra detta och att vi skulle göra det fullt ut, för de minnena vi skapar nu på Mauritus och på Réunion kommer nog att finnas kvar hos oss alla för alltid.


3 kommentarer:

Titti08 sa...

Underbart!
Kram Titti

Lena sa...

Ojoj, vad läckert! Du förmedlar känslan rätt bra måste jag säga. Som sagt, jag älskar att snirkla, men att göra det bland delfiner måste vara närmast en andlig upplevelse, kan jag tänka mig. Kul att ni lyckades catch the moment!

Kram Lena

Hajan sa...

Så underbart för barnen med, det är inte många förunnat att
få göra en sådan fin resa,. Tack för Du delger oss bloggvänner
denna resa.


kram Hajan