lördag 19 april 2014

Hej Påsk!



Och så kom den - Påskhelgen. 
Och med den det fantastiska vädret, familjen och otroligt mycket god mat, precis som det sig bör.

Varje år, när det kommer till Påsk blir jag som besatt av mat och recept och går totalt loss i planeringen av den perfekta Påskmenyn. Och den är diger, det är den, för det är många dagar som ska fyllas av maximal matnjutning.
Det här inträffar faktiskt aldrig någon annan gång än just på Påsken, och jag kan faktiskt inte förklara vad det beror på, men det är något resten av familjen fått lära sig leva med. 

Årets Påskbuffé bestod av Rökt lax med avocadokräm & Löjrom, Gremolata marinerad sparris, Västerbottensoppa, Vårfräsch sallad, parmaskinka och kallskuret samt allt det där som ska vara på bordet av ren tradition, men som jag inte äter så mycket av själv, som sill och sånt. 
Vi var alla rörande överens om att Västerbottensoppan var en joker som överraskade stort och nog seglade upp på årets förstaplats. Avocadokrämen var inte så pjåkig den heller minsann.

(Recepten hittade i diverse gamla nummer av Lantliv)


Årets påskdukning gick i grönt och gult och en liten bukett nyplockade vitsippor fick också ta plats. Dukningen fick faktiskt lite stå tillbaka i år. Nu när jag känner mig själv har jag insett att jag är lite av en varannan års människa. Vart annat år fokuserar jag enormt på dukningen och vart andra år går jag bananas över maten..


... och drinkarna.
Nej törstig behöver man inte gå från mitt Påskfirande. 
Årets Påskdrink blev en succé och min panel jublade nästan i kör.

Påskdrink
1 kula mangosorbet
0,5-1 dl apelsinjuice
fyll på med mouserrande vin


Morgonens stora Happening var ju såklart Äggjakten.
Påskharen hade under natten gömt fyra välfyllda ägg ute i trädgården.
Mina tre som inte ätit godis sedan i julas var förstås otroligt taggade för att komma över denna gömda skatt.


Lilla kusin Filip nöjd och glad efter ett långt och ihärdigt letande. Jo, den där Påskharen hade minsann inte gjort det helt lätt för barnen i år.

Ett underbart väder har vi också bjudits på och vi har kunnat tillbringa precis hela dagen utomhus. En hel del massa trädgårdsarbete har vi hunnit med och jag har ägnat timmar åt att försöka rädda de stackars Syrén buskar jag grävde ner för två år sedan i hopp om att kunna njuta av en tjock Syrén "vägg" 
Det har jag dock inte kunnat göra, och trädgårdsdesignern jag hade hos mig för någon dag sedan hostade lite förläget i armvecket och menade att kanske skulle jag avlägsna djungeln av gräs som slingrade sig kring de stackars plantorna, kanske om jag gjorde det skulle det få lite mer luft och näring och kunna växa sig starka och fina.
Sagt och gjort, jag är den förste som erkänner ett misslyckande, speciellt när det kommer till trädgård, och tar tacksamt emot de tips som någon är snäll nog att ge en stackare med allt annat än gröna fingrar.

Och Påsken.. den fortsätter ju ett tag till, och så också min matfrenesi!




4 kommentarer:

Lena sa...

Haha, du lyckas verkligen förmedla din besatthet kring maten. Gott verkar det ha varit!

Ha en fortsatt härlig påskhelg!

Kram Lena

dnyahuset.blogspot.se sa...

Här har barnen också fått gå äggjakt och de tycker ju att det är sååå spännande! Låter som en härlig påskhelg med så mycket mat och samvaro! Ha en fin påskdag i solen!

Ekenäsliv sa...

Oj oj oj så gott! Ja den där soppan låter onekligen mycket god!!
Ha en fortsatt fin påskhelg nu!
Kram Anna

Gunilla sa...

Ja, jag kan bara bekräfta hur gott och underbart allt varit. Du får gärna bli "matgalen " även vid andra tillfällen när det blir så fräscht och gott. Kalven, getostsalladen och kronärtskockorna får bli mina favoriter och naturligtvis soppan med sin topping.