torsdag 28 mars 2013

Det där med att färga ägg


Min frukost i morse som bestod av två ägg och en grapefukt. Till det givetvis morgonens balja te. 

Jag tänkte att jag skulle testa det där med att färga ägg naturligt och hällde i lite Gurkmeja, eller ja inte så lite för den delen, i vattnet när äggen skulle kokas. Resultatet blev väl sådär kan man tycka. Hade sett framför mig riktig knallgula ägg, som likt små citroner skulle lysa upp min skärtorsdag. Nu blev det någon blekgul variant istället och äggen, som faktiskt var vita från början ser mer ut som de där beige man kan köpa.

Ni alla pysselmänniskor där ute - har ni några bra tips på hur man bäst färgar ägg naturligt? Hur länge ska äggen ligga i "blöt"? Det kanske inte räcker med att koka dem i det, de kanske måste ligga och dra längre än så?
Ge mig era bästa tips, jag vill ha citrongula, blekblå, och rosa ägg - vad ska jag göra?

Idag tar jag en tur in till Hötorget och köper påskens alla blommor. Har en plan på gula ranunkler till påskbordet.

15 kommentarer:

mammaxtre sa...

Tyvärr är jag ingen pysselperson, annars hade jag gärna tispat :-)

Hötorget, älskar att flanera runt alla stånden. Älskar att njuta av färgerna som finns att insupa där.Dessutom får man mycket för pengarna, trevligt.

Ha en fin torsdag

evalevabo sa...

Mysigt att strosa på Hötorget. Var där för nån vecka sen. Bor ju inte i stan.
Ha det fint denna skärtorsdag.
Eva

Välkommen Hem! sa...

Hihi, vilket experiment! ;-) Jag förstår din besvikelse, men jag tyckte de blev fina ändå. Jag minns nåt program från HAJK! där de virade rödlöksskal runt ägget och kokade... Testa?
Själv har jag ritat bla. trollsländemotiv på mina!
Kram o ha en fin Påsk! Judita

Hemma på Ekbacken sa...

Jag plockade blad som jag satte fast på äggen och kokade i rödlöksskal eller vatten med karamellfärg.
Ett tips är att lägga dom i en nelonstrumpa och knyta ihop och sedan nästa i och knyta ihop. Tillslut har du ett pärlband av ägg som du kokar. Då ligger alla mönster på plats och det blir jämt och fint.
Kram Linda

Casa of Mia sa...

Så fina äggen blev, härlig gul färg! Kram och en riktigt Glad Påsk till dig och din familj

Mamma C sa...

Blev ju fina, själv har jag bara gjort med rödlöksskal förut.
Kram Mamma C

Life´s Silverlining and I sa...

Blev väldigt fina tycker jag!
Kram Nilla

Titta in hos Thess sa...

Tyckte att om var riktigt fina !!!!
Men för rosa ägg tror jag att du kan färga med rödbeta eller rödlök :))
Blått vet i katten ;))
Hötorget för blommor låter som rena himmelriket.

Kram Thess

Elina sa...

Fast jag tycker att de blev väldigt fina ändå! Glad påsk. /Elina

CreandoPhoto sa...

Blåbär har jag hört att du kan koka dem med för att få blekblå. Gurkmeja ska ju funka och rödbeta är beprövat. Det är nog bara att slänga i lite färgglatt och se vad man får :)

Jag tycker dina var fina jag...

Glad Påsk!

HOUSE of ADELA sa...

Önskar jag med kunde gå till torget där och shoppa blommor:)
Hoppas din skärtorsdag har varit fin!
Äntligen en hälsning hos dig med...ligger efter i livet milt uttryckt...

Kramar
Adela

Charlie sa ... sa...

Jättefint! Jag tycker det blev en härlig färg.

Ha en jätteskön helg och GLAD PÅSK!

Kram
Lotta

Hajan sa...

Jaa,Du det vi har gjort i alla tider är ju rödlöks-skal.
Alla andra färger gjorde vi när äggen kokats,så målade vi dem,med
vanlig vattenfärg, man äter ju inte skalen i allafall.
en stor Påsk-kram från Hajan

Hajan sa...

LILLA JANNICE , HAR NYSS GOOGLAT
DINNS MASSOR MED FÖRSLAG HUR DU SKALL GÖRA. JAG SKREV BSARA
FÄRGA ÄGG,MASSOR MED SVAR FÅR DU.
KRAM IGEN

G O O G L A

Anonym sa...

hej!! vilken rolig idé!! Jag undrar om man kan ta lite hjälp av men gud vad heter det nu igen... tänker.... jo röda..... RÖDBETOR!!!! Nu kom jag på! Borde inte de kunna färga?!?!?!?

Kram